16 lutego

Kamień polny w ogrodzie

Mimo, że mój ogród ciągle się zmienia, to jest jednak w nim coś stałego. 
Jak sięgam pamięcią w ogrodzie były i są polne kamienie. Bardzo je lubię. Są naturalne, piękne. Mogą być nieregularne, albo mieć owalne kształty. Różnią się wybarwieniem: są szare, czerwone, zielonkawe, brązowe...  Można je wykorzystać w wielu stylach ogrodowych (a może w każdym?). Dla mnie są symbolem mocy i siły. Bardzo dobrze komponują się z roślinami. Kamienie są solidnym i tanim materiałem budulcowym i dekoracyjnym. Z czasem pokrywają się zielonym nalotem co dodaje im uroku.
Większość kamieni w moim ogrodzie pozyskałam podczas kopania stawu. Często robiąc dołki pod sadzone rośliny wykopuję kamienie. Część kamieni otrzymałam od rolnika, część zakupiłam. Najbardziej lubię te, które mają jedną stronę bardziej płaską, można wtedy wykorzystać je do układania ścieżek i podestów.


W moim ogrodzie ścieżki i miejsca wypoczynku są wyłożone kamieniami polnymi. W większości układałam je bezpośrednio na ziemi. I to była najlepsza metoda. Nie jest równo jeśli chodzi o powierzchnię, ale wygląda bardzo naturalnie.











Mam dwie kamienne rabaty, wąskie w kształcie litery L.

Tak wyglądały 7 lat temu.

Jedna powstała w miejscu, gdzie była różnica wysokości terenu. Kamienie układałam na grubej foli. Pomiędzy kamieniami wsadziłam kilka krzewów iglastych.  Mam te kamienie już kilkanaście lat i chyba tylko raz czyściłam je tak dokładniej, gdyż na folii pomiędzy kamieniami zgromadziło się sporo ziemi (powstającej m. in. z opadłych rozkładających się liści). Od kiedy zakupiłam dmuchawę do liści staram się na bieżąco czyścić kamienie jesienią. Ta kamienna rabata wydziela strefę relaksu w ogrodzie.



Druga kamienna rabata powstała jakby symetrycznie do pierwszej. Stanowi granicę kolejnej części ogrodu. Tu rosną m.in juki i kuliste żywotniki.




Jest jeszcze mała, kamienna rabatka, pośrodku której rośnie grab pospolity 'Pendula'


Nie mam natomiast typowego skalniaka. Kiedyś próbowałam tworzyć, ale .... nie wyszło;)

Kamienie polne są również dobrym materiałem do tworzenia obwódek bądź rabat podwyższonych. 
Robiąc obwódkę wkopałam kamienie tak jak na ścieżkach. Testuje ten sposób. Jeśli się sprawdzi zastosuję w innych częściach ogrodu.




Kamienie wykorzystałam również do wzmocnienia skarpy nad stawem. To miejsce jest bardzo nasłonecznione i latem chętnie wygrzewają się tu jaszczurki.





Kamienie pięknie porosły rojnikami, które wykorzystują każdą szczelinę, aby się ukorzenić. 


W ogrodzie mam kilka bardzo dużych kamieni, które zostały wykopane w czasie prac przy tworzeniu linii wodociągów.



Szczególnie jeden jest bardzo okazały, z pięknym wzorem. Głaz ten jest wspaniałą ozdobą ogrodu.




Niektóre większe kamienie są położone w miejscach, gdzie stanowią doskonały ogranicznik do węża ogrodowego. 



Bardzo lubię, jak spomiędzy kamieni wyrastają kwiaty (samosiejki).
Kamienie są dla nich doskonałym tłem.



Najpiękniejsze są kamienie pokryte mchem, glonami. Widać na nich znak czasu.




Zachęcam do wykorzystania kamieni polnych w ogrodzie. To tani materiał, a jakże urokliwy:):):)

Pozdrawiam serdecznie:):):)


14 komentarzy:

  1. Przepięknie wygląda kamień u Ciebie. Uwielbiam kamień. Jak rozwiązałaś poślizg na mokrym kamieniu? My zrobiliśmy ala patio i koszmar jest po deszczu, można sobie zęby wybić. Mamy kamień też w altanie, ale ona zadaszona to zupełnie inaczej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Były obawy, że będzie ślisko, ale tak nie jest. Może dlatego, że kładłam kamień na piasek, a więc woda szybko się wchłania. No i kamienie nie są takie płaskie, równe, dzięki czemu nie ma gładkiej śliskiej powierzchni. Jest jeden minus - źle się chodzi w wysokich obcasach;)
      Pozdrawiam:):)

      Usuń
  2. Piękne masz te ścieżki i placyki z kamieni, bardzo mi się podobają. Kamień z wzorem wyjątkowy! I ciekawie wykorzystałaś pnie brzozowe.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo dziękuję:):) Usłyszeć pochwałę od Ciebie Tamaryszku to dla mnie szczególne wyróżnienie:):)

    OdpowiedzUsuń
  4. Piękny ogród muszę przyznać;) Ja u siebie też staram się jakoś fajnie zaaranżować działkę. Sklep internetowy https://iglaco.com jest tu też bardzo pomocny

    OdpowiedzUsuń
  5. Coś pięknego super podziwiam czar kamienia polnego pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetnie to wygląda! W życiu bym nie pomyślała, że to amatorska praca. Szukam inspiracji, bo na wiosnę ruszam z projektem ogrodu. Moim zdaniem kostka brukowa kompletnie odbiera urok. Kamienna ścieżka prezentuje się elegancko i efektownie, ale właśnie obawiam się, że nie będzie zbyt wygodna w codziennym użytkowaniu. Dość często chodzę w obcasach, więc wszelkie nierówności to moja zmora. Boję się też o biegające dzieci, które mogą się skaleczyć o ostrą krawędź. Pocieszyło mnie to, że u Ciebie kamienie nie są śliskie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Mam pytanie. Czy w jakikolwiek sposób mocowała pani kamienie? Mam na trawniku wysypana skarpe ok 30 cm wysokości którą obłożyłem dookoła kamieniami polnymi ok 5 - 10 cm średnicy. Na górze posadzone kwiaty. Wyglądało to pięknie niestety z czasem piasek zaczął się wypłukiwać i kamienie zaczynają po prostu odpisać. Czy można jakoś temu zaradzić

    OdpowiedzUsuń
  8. ... I kamienie zaczynają po prostu odpadać. (Tak miało być) 😄

    OdpowiedzUsuń
  9. 'tani materiał' , tak bardzo urokliwy, bardzo ... niebezpieczny. Kamienie polne emitują silne energie. Niewłaściwie pookładane tworzą miejsca nieprzyjazne dla człowieka, tak jest w przypadku tych sielankowo urządzonych miejsc z krzesełkami i stolikami. Miejsca te emitują szkodliwy kolor radiestezyjny szary, niezdrowy dla organizmu człowieka, bo kamienie zostały niewłaściwie poukładane. Jeśli jest pani zainteresowano to dalej na rhd@onet.pl

    OdpowiedzUsuń
  10. Też uważam, że nasze krajowe, rodzime kamienie są najlepsze. Najlepiej komponują się z otoczeniem. Są nienarzucające, stonowane i eleganckie. Mam u siebie ścieżki z większych kamienie i sprawdzają się doskonale.

    OdpowiedzUsuń
  11. Też jestem zainteresowana mocowaniem kamieni, jaki podkład, czy zagęszczarką było coś robione, czy folia albo włóknina jest podkładana, cement z piaskiem na podsypkę - mam do zrobienia kilka elementów na działce i bardzo mnie ten temat interesuje. Dotychczasowe układanie kończyło się po kilku latach zapadaniem się kamieni w glebę, teraz to zmieniam i chciałabym uniknąć błędów.

    OdpowiedzUsuń

Copyright © Pasje Pani K , Blogger